Virtuális módszertani boszorkánykonyha – ezt a címet adta a Magyartanárok Egyesülete első digitális műhelyének, melynek házigazdája Schiller Mariann és Fenyő D. György, a Radnóti Gimnázium vezetőtanárai voltak. A szakmai beszélgetésen azt próbáltuk körüljárni, mi az, amit a tavaszi távoktatásban tapasztaltunk; mit érdemes/nem érdemes csinálni, mi vihető be a virtuális valóságból az igaziba és viszont.
Az üdvözlő szavak – hiszen több, mint egy féléve nem találkoztunk – után egy online szavazással döntöttük el, hogy mi legyen a közös beszélgetés témája. Először a csoportmunkák lehetőségeiről, azok szocializációs funkciójáról, majd pedig az értékelés típusairól beszélgettünk. A kollégák hangsúlyozták, hogy bármilyen feladattípus mellett döntünk, vigyáznunk kell saját magunk és diákjaink mentális egészségére is. A csoportmunkák esetében javaslatként elhangzott a közös újságszerkesztés a publicisztikai műfajok megismerése után. Hasznos kijelölni a szerepeket: vágó, képszerkesztő, korrektor, főszerkesztő, digitális szakértő, vezércikkíró. Az elkészítés formáját hagyjuk meg a diákságnak, hadd bontakozzon ki a fantáziájuk (podcast, talkshow, írott műfajok stb.)! Ugyancsak jó feladat lehet a közös kreatív meseírás Boccaccio mintájára vagy az egyes szófajokra fókuszálva (A NEM meséje – viszonyszók). Láttunk példát a szakaszos versfelolvasásra és beszéltünk a motívumfüzet/háló készítéséről, valamint a ppt.-k elsősorban vizualitásra használhatóságáról. Értékelés, számonkérés témakörben egyet értettünk abban, hogy a diákok kreativitását kell értékelni. Célszerű projektmunkát adni, ami két részből áll. Van egy ún. tudományos része: pl. tankönyvi fejezet megalkottatása, hangos ppt. készítése, dolgozat összeállítása megoldókulccsal és értékelési útmutatóval, csoportmunkás feladatok kitalálása magyarázatokkal stb., illetve van egy kreatív része: pl. könyvborító (elő-és hátlap, fülszöveg, gerinc), rövid filmrészlet, trailer készítése, egyszemélyes drámajáték, egy-egy fejezetből képregény megalkotása. Mindehhez írjanak a tanulók reflexiót a következőkre válaszolva: Miért épp ez a munka? Hogy készült el? Mi okozott nehézséget, örömöt? Ne csak a végeredményekre, hanem az oda vezető utakra is figyeljünk!
A szakmai közösség tagjai megállapodtak abban, hogy a továbbiakban is folytatják az online megbeszélést, hiszen igen hasznos ötleteket gyűjtöttek egymástól. A következő alkalmakra a nyelvtantanítás, a hibrid órák módszertana és az egyes műnemek tanítása merült fel ötletként.
A Zoom-konferencián elhangzottakat lejegyezte Fülöp Katalin és Molnárné Vámos Katalin tanárnő.