A kortárs magyar irodalom feldolgozásának korszerű lehetőségeiről szóló foglalkozásra került sor november 22-én, Ady Endre születésnapján és a magyar közoktatás napján. A Radnóti Színház és a Magvető Kiadó január óta nagy sikerrel működő MÉR (Magvető és Radnóti) programjának továbbgondolásaként az eredetileg középiskolásoknak szánt kreatív foglalkozásokat a program kitalálója és megvalósítója, Mlynarik Júlia ültette át “felnőtt közegbe”, és helyezte át az online térbe.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves drámainstruktor szakos hallgatója, a Radnóti Ifjúsági Műhely (RIM) egyik csoportvezetője (volt árpádos diákunk 🙂 ) fontosnak tartja a kortárs irodalom népszerűsítését, az irodalom alkotás- és élményalapú feldolgozását. Ehhez adott kiváló ötleteket, ajánlásokat az ország különböző pontjairól bekapcsolódó magyar, illetve drámapedagógia szakos tanároknak a mintegy háromórás foglalkozás során.
A résztvevők kipróbálhatták a kreatív szövegalkotás számos játékos vagy komolyabb formáját neves kortárs szerzők (pl. Tóth Krisztina, Nádasdy Ádám) műveinek, műrészleteinek felhasználásával, így személyesen tapasztalták meg, melyik módszer milyen képességeket mozgósíthat a diákokban is, milyen érzelmi és intellektuális élményeket élhetnek át a kamaszok a hasonló feldolgozási folyamat során. Az “irodalmi délután” egyik kellemes ráadás-meglepetése az volt, hogy Tóth Krisztina novelláját Kováts Adél külön erre az alkalomra rögzített előadásában, felvételről hallgathatták meg a jelenlévők.
A foglakozás szinte észrevétlenül érvényesülő másik célja a pedagógusok digitális kompetenciájának fejlesztése volt. A többség természetesen gyakorlottan mozog ezeken a felületeken, de az oldott légkörben a kevésbé rutinosak is bátran próbálgathatták a csoportos kommunikáció különböző lehetőségeinek használatát Julcsi segítségével.
A programot lezáró rövid szóbeli értékelésében minden résztvevő lelkesen és elismeréssel nyilatkozott arról, hogy a kreatív ötletek és az izgalmas módszerek alkalmazása valódi feltöltődést, énidőt jelentett számukra ezen a délutánon.
Iskolánkból Feketéné Kovács Anikó és Fülöp Katalin tanárnők vettek részt a programon (és a végén örömmel csatlakoztak kollégáik lelkes és hálás értékelő összegzéseihez). Az összefoglalót Feketéné Kovács Anikó írta.