Noha a járványhelyzetben beszűkültek a lehetőségeink, néhányan karanténra vagyunk kárhoztatva – az Óbudai Árpád Gimnáziumban mégis kinyílt a világ: az elmúlt másfél évben megismerhettünk egy osztálynyi cseh diákot, néhány tanárt, és közösen a Marsig utazhattunk a tudományos kutatások segítségével.
Minderre azért kerülhetett sor, mert Zombori Anna tanárnő vezetésével és Simon Péter támogatásával a jelenleg végzős 12.b osztály tavaly elnyert egy nemzetközi pályázatot (Erasmus+: iskolai, óvodai partnerségek) a cseh přibrami iskola (Gymnazium pod Svatou Horou) egyik osztályával együtt. A magyar és a cseh osztály diákjai arra vállalkoztak, hogy megismerve egymást közösen nyerjenek tapasztalatot a tudományos kutatás természetéről: a Mars terraformálása köré szerveződő fizikai, biológiai, matematikai, mérnöki, pszichológiai kérdések álltak a vizsgálódás középpontjában.
A pályázat ideje december 31-én zárul: másfél évnyi munka, tapasztalat és élmény áll mögöttünk. Ha visszatekintünk erre az időszakra, azt láthatjuk, hogy minden résztvevő sokat gazdagodhatott az együttműködéssel: Izgalmas volt látnunk szervezőként, hogy az ismeretlen tanulók a kapcsolatfelvétel után hogyan találnak kommunikációs lehetőségeket egymással, hogyan tudnak meg egyre többet a másik ország kultúrájáról, iskolai életéről, hogyan kerülnek olykor egyre közelebb egymáshoz, hogy a rokonszenv és a közös kutatás nyomás barátságok szövődhessenek. A közös tevékenységek támogatták a fiatalok nyelvtanulását is, hiszen a pályázat nyelve az angol volt.
A programok megvalósítása a tudományos eljárások megismerésén túl (anyaggyűjtés, tervalkotás…) nagyban bővítette a tanulók Marssal kapcsolatos ismereteit is. Számos olyan kérdésre kaphattunk választ, amelyek jelenleg is foglalkoztatják a (nemcsak a tudományos) közvéleményt: Miért szeretne az emberiség elköltözni a Földről? Miért éppen a Marsra? Megteremthetők-e egyáltalán az élet feltételei a Marson? Az anyagi, a technológiai, a biológiai vagy a politikai akadályok jelentik-e a legnagyobb nehézséget a Mars élhetővé tételében?
A pályázat legnagyobb előnye az volt, hogy a tanulás mellett sok élményt kínált a fiataloknak: a másik országban élő társak megismerését, élvezetes programokat (Polaris Csillagvizsgáló, az etyeki Korda Filmpark – ahol a Mentőexpedíció című filmet készítették részben, Asztalos Balázs csillagász előadása). A vállalkozásunk végső terméke pedig egy szabadulószoba megalkotása lett, amelyben a rejtvények, feladványok világában hasznosították a tanulók játékos formában mindazt, amivel a vörös bolygó tanulmányozása során gazdagodtak.
A koronavírus okozta fölfordulás sajnos a pályázatunkat is elérte: meghiúsult a budapesti és a csehországi utazás, a diákok személyes találkozásán alapuló közös tevékenységekről – amelyek a programok lelkét jelentették – le kellett mondanunk. A kapcsolattartás és a kutatás, eredménymegosztás kényszerűen a digitális térben zajlott. Ez meghökkentő (egy éve még annak tűnő) helyzeteket is eredményezett: Asztalos Balázs angol nyelvű előadását például a magyar diákok a tantermükben hallgathatták, miközben az eseményt élő időben közvetítették az akkor már digitális oktatásban tanuló cseh diákoknak, akik az otthonukból tehettek föl kérdéseket, vehettek részt az eseményen. Ebből is látszik, hogy a pályázat nem várt hozadéka lett a járványnak köszönhetően a különleges helyzetekhez való alkalmazkodásunk erősödése.
Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani az iskola vezetőségének, Székely Idának, Paulik Ritának, Svarczné Micheller Erzsébetnek és Halász Henriettának, hogy segítettek megvalósítani a pályázatunk célkitűzéseit.
A Covid-19 okozta minden viszontagság és újratervezés dacára különleges másfél éven vagyunk túl. Mi, szervezők azt látjuk, hogy a pályázatnak köszönhetően olyan élményekkel ajándékozhattuk meg a tanulóinkat, amelyek még emlékezetesebbé tették a középiskolás éveiket. Mert ugyan hányan is juthattunk volna 2020-ban a Mars közelébe?
(Az Európai Bizottság támogatása ezen kiadvány elkészítéséhez nem jelenti a tartalom jóváhagyását, amely kizárólag a szerzők álláspontját tükrözi, valamint a Bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.)