Az élmény legjobban talán az alternatív színház kifejezéssel írható le. A KOMA Bázis csak nyomokban tartalmazza egy átlagos színház jellemvonásait, és miközben a darabot nézi az ember, nem az az érzése, hogy egy sima, sablonbeszélgetésekkel dúsított könyv-, filmadaptációt néz, vagy hogy a kitalált karakterek a kitalált problémáikon rágódva jelentéktelenek és unalmasak a saját életünkhöz képest. A darab – FosztóKÉPZŐ – ugyanis közvetlen és friss tud maradni az utolsó pillanatáig, és egy kicsit kirántja az embert az általa tapasztalt tökéletes világból, melyben lehet, hogy a legnagyobb problémája is eltörpül az itt ábrázoltakhoz képest. De a legfőbb ok, amiért ez a darab kiemelkedik más színházak előadási közül az az, hogy az itt elhangzott élettörténetek egytől-egyig mind igazak, és így a színészek (akiknek igazából semmilyen színészi képzettségük nincs) tökéleteset tudtak alakítani, hiszen csak a saját véleményüket, saját magukat kellett adniuk.
A FosztóKÉPZŐ az oktatás témája köré épül, és az oktatási rendszerről, annak felmerülő hibáiról szól. A történet egy kihallgatóteremben játszódik, ahol három tanfelügyelő és a behívott diákok konfliktusa meséli el nekünk a szereplő gyerekek borzasztó és elszomorító sorsát, ezzel rádöbbentve a tanfelügyelőket, hogy egy gyerek nem csak azért késhet el az iskolából, mert lusta. Fontos szerepet játszik továbbá a tanár-gyermek kapcsolat, a kölcsönös tisztelet, és a bizalom kérdésének megvitatása is. A darab persze nemcsak ezeket mutatja be, hanem még rengeteg sok kérdést vet fel, és ezekre világít rá több nézőpontból. A cselekmény sok szempontból elgondolkodtató és kicsit a komfortzónánkon kívülre helyez minket, ezzel felnyitva a szemünket, hogy nem csak az általunk ismert valóság létezik.
Külön pozitívum volt az előadás utáni beszélgetés, ahol a rendezővel és a „színészekkel” folytathattunk kötetlen beszélgetést, és feltehettük nekik kérdéseinket, nem pedig a hazafelé úton kellett találgatni a megoldást egy-egy dologra, amit nem értettünk. Ebből derült fény több apró részletre, amelyek csak még érdekesebbé tették az eddig látottakat. Például, hogy az egész darabot újra kellett írni az első bemutató előtt egy héttel. De ez csak kis apróság. Érdekesség még, hogy a KOMA Bázis egyik alapvetése, hogy egy színész maximum egy előadásban szerepelhet azért, hogy ne veszítsék el a hitelességüket.
Összességében nagyon tetszett az osztályunknak az előadás, igazi katarzis élményt nyújtott. Mindenképp megérte elmenni, és csak ajánlani tudom mindenkinek a megtekintését.
Az összefoglalót Dovala Dominik 9.d osztályos diák írta.