A 9.a osztály rendhagyó irodalomórán vett részt a Bajor Gizi Színészmúzeumban, amelyet Szebényi Ágnes és Stirling Zsófia múzeumpedagógusok tartottak a diákoknak. Közösen, kreatív csoportmunka keretében vizsgálták meg a barátság-szerelem témakörét William Shakespeare Rómeó és Júlia c. drámája alapján. A csoportok kialakítása idézetek segítségével történt: a kapott szövegrészletek egy-egy szereplőhöz kapcsolódtak, s így született meg a “Romeo-Júlia-Dajka- Mercutio-Lőrinc barát” csoport. Annak ellenére, hogy a diákok még nem ismerik az angol reneszánsz korát, ügyesen oldották meg a műveltségi igaz-hamis kérdéseket. Érdekességként megtudhattuk, hogy a 16. században a színészek által használt ólom tartalmú arcfestékek gyakran mérgezést okoztak, szegényes jelmeztár és csak jelzésszerű díszlet volt jellemző Shakespeare korára, akinek kedvenc színészéről, Richard Burbage-ről is szó esett. A cselekményváz elkészítése után a különböző fordításokban olvasott Prológusról kellett véleményt alkotniuk a csoportoknak. A diákokhoz leginkább a Kosztolányi- és a Nádasdy-fordítás állt közel.
„Mi a barátság? Mi szükséges a barátság megtartásához?” – hangzott el a kérdés. Válaszként pedig olyan fogalmakat hallhattunk, mint megbízhatóság, őszinteség, biztonság, tisztelet, együttérzés, elfogadás. A baráti kapcsolatok megidézésekor megnéztünk egy jelenetet – Romeo és Benvolio párbeszédét – Ruszt József formabontó 1990-es rendezéséből, valamint a Baz Luhrmann féle 1996-os filmből, mikor Mercutio Mab királynéról beszél a főszereplőnek. A szerelem érzékeny téma a kamaszoknál, de a múzeumpedagógus kolléganők nagyon ügyesen vezették és finoman kérdezték a diákokat a báli- és az erkély-jelenetek összevetésekor. Franco Zeffirelli filmje sokakat lenyűgözött, hiszen a rendező arra törekedett, hogy minél pontosabban ábrázolja mindazt, amit az angol szerző megálmodott. Később Rómeóként láthattuk Bagó Bertalant és Leonardo DiCapriot is, ahogy nem tudnak ellenállni a szenvedélyes, ám mégis éretten gondolkodó Júliának. Közösen megállapítottuk, hogy a modern és a régi feldolgozások összevetése mindenképpen hasznos, hiszen más-más oldalról mutatja be a szereplőket, másra kerül a hangsúly a történetben. A látottak alapján további kérdések merülhetnek fel bennünk: Kezdeményezhet-e a lány egy kapcsolat esetében? Ki választ? A lány vagy a fiú? Mit vár az egyik szerelmes a másiktól?
Az irodalomórán, melyet Fülöp Katalin tanárnő szervezett a diákoknak jelen volt Jüling Erika és Gyanó Éva tanárnő is.