2024 júliusában részt vettem az Óbudai Árpád Gimnázium Erasmus+ akkreditációjának keretében megvalósult projektben. Helsinkiben, Finnország fővárosában egy kéthetes kurzuson vettem részt.
A kurzuson cseh, francia, német, olasz, ukrán, portugál, spanyol, szlovák és thai kollégákkal voltam egy csoportban. A csoport létszáma 14-16 fő volt, a kollégák között volt, aki általános iskolában, gimnáziumban, szakközépiskolában, volt, aki felnőttoktatásban tanított, de volt olyan kolléga is, aki nem tanárként, hanem tananyagfejlesztőként csatlakozott a csoporthoz. A sokféle iskolatípus mellett sokféle szakterület is képviselte magát: idegen nyelvek (például: angol és francia) biológia, kémia, könyvtári ismeretek, matematika vagy éppen szociológia, testnevelés.
Választott kurzusaim, az „Introduction to the Finnish Education Model” és az „Effective Pedagogies for 21st-Century Learning” című tanfolyamok keretében sok témát érintettünk, mint például a kooperatív, a kollaboratív tanulás, vagy a jelenség, illetve a projekt alapú tanulás. Megismerkedtünk a pozitív pedagógiával, annak gyakorlatával és azt néhány feladaton keresztül igyekeztünk is elsajátítani. A kollégákkal sok feladatot oldottunk meg csapatban, legyen szó akár mókás városfelfedeztető kihívásokról vagy akár arról, hogy aktuális tananyagot miképpen lehetne a diák-központú tanítás szemszögéből feldolgozni.
Oktatóink előadásai nyomán megismertük a finn oktatási rendszer alapjait, problémáit, főbb jellemzőit is, egy diák révén pedig arról szerezhettünk ismereteket, hogy miképp néz ki egy finn tanuló élete az iskola falain belül (és kívül). Ez a beszélgetés nagyon hasznos volt, sok kérdésre választ kaptunk, sok információval lettünk gazdagabbak.
A foglalkozásokon több a későbbiekben is jól használható forrásanyagot is kaptunk, amik hasznos kiindulási pontok lesznek a jövőben, ha egy adott területen el szeretnénk mélyíteni tudásunkat.
A foglalkozásokon kívül is sokat beszélgettünk, akár a tanteremben, akár a városismereti sétán, nyertünk bepillantást egymás országainak oktatási rendszerébe, kultúrájába. A kollégákkal való eszmecsere, az ő tanítási gyakorlatuk, az általuk használt technikák, eszközök, módszerek megismerése, a közös ötletelés, az egymástól tanulás számomra nagyon hasznos volt.
A tanulás mellett lehetőségem volt Finnország természeti csodáiba, történelmébe és kultúrájába is bepillantást nyerni. A két hetet több nemzeti parkba tett kirándulás is színesítette.
Nagyon sok élménnyel, a tanításban hasznosítható ötlettel, és kedves barátokat szerezve tértem haza Finnországból. Mindezeket a tapasztalatokat, élményeket megosztom/megosztottam iskolán belül és kívül is. H
álás vagyok és köszönettel tartozom mindazoknak mind saját iskolámban, mind annak falain kívül, akik segítették azt a munkát, ami lehetővé tette ennek a projektnek a megvalósulását.