Az Óbudai Árpád Gimnázium Erasmus+ akkreditációs pályázata keretében vettem részt Vallettában, Máltán 2023. júliusában egy egyhetes tanártovábbképző kurzuson, melynek címe: Using Digital Technology in the Classroom.
Máltára egy kedves kolléganőmmel, Kovácsné Keszléri Erzsébettel érkeztem, akivel ugyanabban az iskolában, de más-más kurzuson vettünk részt. Közös szállást béreltünk, melyet úgy választottuk, hogy közel legyen az iskolánkhoz, az Easy School of Language-hez. Igazi máltai lakóhely volt: kedves és rusztikus.
Mivel két nappal a kurzus kezdete előtt érkeztünk, így a hétvégén alkalmunk volt a szigetország természeti és épített környezetével megismerkedni, bebarangolni. Számos fantasztikus természeti kincset – Dingli-sziklákat, Kék-barlangot, Szent Péter-medencéjét, botanikus kertet- és kulturális értéket – kőkori romokat és középkori erődöket, katedrálisokat, múzeumokat stb.- volt szerencsénk megtekinteni.
A kurzuson a digitális technikák hasznosságát, alkalmazását, lehetőségeit figyelhettük meg és sajátíthattuk el, amit egy máltai, nagyon kedves és felkészült fiatalember, Ed Vassallo tartott, és magyarok, illetve egy német hölgy voltak a résztvevők.
A digitális technológia szerves részévé vált az életünknek, és a tanároknak lépést kell tartaniuk a folyamatos fejlesztésekkel. E kurzus célja az volt, hogy a pedagógus megtanuljon tájékozódni és képes legyen felhasználni az aktuális eLearning/mLearning programokat és a lehető leghatékonyabban tudja alkalmazni azokat az oktatási folyamatokban. A gyakorlati foglalkozásokon keresztül megtanultuk, hogyan készítsünk interaktív leckéket az online eszközök és alkalmazások segítségével. Mindig megbeszéltük az előnyeit, a buktatóit az egyes eszközöknek és módszereknek, valamint az egyes személyiség- és kompetenciafejlesztési lehetőségeket is taglaltuk.
A tanfolyam részeként először a következőkkel ismerkedhettem meg: online felmérések és alapvető táblázatkezelés (Google űrlapok, MS űrlapok, Typeforms, QR-kód generátor, szavazás készítés, űrlapkészítés, alapvető Excel ismeretek és prezentációs készségek). Ezek után megismertem az online játékokat, a verseny előnyeit és a PPT játék létrehozásának módját. Majd tanulmányozhattam a SAMR modellt, a Miro prezentációt és az online oktatási felületeket. Készíteni kellett egy interaktív leckét, amely videókat és kvízeket tartalmazott, és az önálló tanulást segítheti elő. Utoljára pedig megtanultam a fordított osztálytermet, a blended learninget és az e-learninget, valamint az e-oktatási tervezést (LMS, LearnDash, WordPress ismeretek).
A kurzus szerdai napján volt egy csapatépítő pizzázós alkalom, ahol jobban megismerhettük a csoport tagjait, megoszthattuk egymással eddigi digitális iskolai tapasztalatainkat.
Sokat fejlődött az angol nyelvű kommunikációm, mert rengeteg ötletelés, csoportos ötletbörze és vita volt a tanfolyam során. A kurzus vezetője artikuláltan és motiválóan vezette a tanfolyamot, ahol a csapatmunkáé volt a főszerep.Mivel a fő tantárgyam a biológia, a digitális feladatoknál is ezt használtam. Ezen feladatok és tananyagok elkészítése során amellett, hogy javult a digitális kompetenciám, a kreativitásom, a természettudományos és ökológiai szemléletem is fejlődhetett.
A tanfolyamon elsajátított ismereteket különböző fórumokon osztom meg az érdeklődőkkel, diákokkal, tanárokkal, illetve az osztálytermi munkámat fejlesztem az új ismeretekkel, technikákkal
Köszönöm az Erasmus+-nak, hogy e fantasztikus ország kiváló kurzusán vehettem részt, valamint köszönöm Dr. Széllné Hajdú Indirának a segítséget és a tanácsokat.
Magainé Bene Zsuzsanna