Az ‘ír fenegyerek”, Martin McDonagh darabját, a Kriplit nagy sikerrel játszotta néhány évvel ezelőtt a Radnóti Színház. A rendező Gothár Péter, a dráma fordítója Varró Dániel volt. Nincs ez másképp az Átrium Filmszínházban sem, ahol teltházas előadás McDonagh másik műve, a Vaknyugat.
A groteszk, abszurdba hajló történet a Connor fivérek (Rétfalvi Tamás, Ficza István) gyűlölködésére épül, akik egy Isten háta mögötti ír faluban, a világtól elzárva élnek. Napjaik egymás bosszantásával, durva ugratásával telik. Számukra az élet nem más, mint pástétom leveles tésztában, szentszobrocskák, képes magazinok, hasábkrumplik dobigálása, majd hörpölés a krumplipálinkából. A testvérek viszonyát ellenpontozza a helybeli Kicsilány (Mészáros Piroska), aki gyakorlatiasan sétál be a testvérháború színterébe, illetve a messziről érkezett hivatása teljes csődjével szembenéző pap, Welsh atya (Alföldi Róbert). Az ő tragédiája, hogy képtelen vigaszt nyújtani a fivéreknek, s a falu lakóinak egyaránt. Nincs más kiút csak az öngyilkosság. Alföldi Róbert megrázó egyszerűséggel olvassa fel búcsúlevelét a testvéreknek, minek következtében Welsh atya úgy van jelen a lelkükben, úgy mozgatja őket, hogy már halott. A darab eredeti címe The Lonesome West emelkedettebb és tragikusabb a magyar szójátéknál. A “magányos-elhagyott nyugat” valódi térbeli helyzetre utal, de metaforikusan benne van a magára maradt, modern ember fájdalma is.
Martin McDonagh művei napjainkban rendszeresen foglalkoztatják a világot Dublintól New Yorkig mindenfelé. Izgalmas bekapcsolódni egy világszerte folytatott kulturális párbeszédbe!