1034 Budapest, Nagyszombat utca 19. | Telefon/fax: (+36 1) 388-7120
Főoldal » Erasmus+ 23/24 » Modern módszerek a nyelvtanításban – Frajna Mirella beszámolója

Modern módszerek a nyelvtanításban – Frajna Mirella beszámolója

Modern módszerek a nyelvtanításban / Methodology Revisited, Revitalised & Re-Energised Language Teaching Methodology in Practice Today

Képző szervezet: Executive Training Institute Malta
Helyszín, időpont: Málta / St. Julians, 2024.07.15. – ¬¬2024.07.26.
Résztvevő: Frajna Mirella (Óbudai Árpád Gimnázium)

Azért ezt a kurzust választottam, mert úgy vélem, hogy az idegen nyelvek oktatásának jelentősége a 21. században egyre növekszik. Ez a jelenség Magyarországon különösen hangsúlyos, hiszen a hazai munkaerőpiacon értelmiségi munkakörben ma már szinte lehetetlen elhelyezkedni idegen nyelvek ismerete nélkül. A világ változásával összhangban az oktatott diákság igényei is megváltoztak, ezért nagyon fontosnak tartom, hogy mi, nyelvtanárok is igyekezzük folyamatosan megújítani módszertani eszköztárunkat, hogy minél jobban alkalmazkodni tudjunk az aktuális elvárásokhoz.

A tavalyi dublini kurzushoz képest az idei máltai képzésem sok szempontból különbözött. Ezúttal a kurzus szigorúan a címében is megjelölt módszertani eszköztár bővítésére szorítkozott, tehát Málta kultúrájának megismerésére a szabadidős sávokban fordíthattunk időt. Szerencsém volt, mert a szállásom közel helyezkedett el a képző intézményhez, ahol minden hétköznap reggel 9-től délután fél 3-ig tartottak a tanóráink. A két hét során végig egyazon trénerrel dolgoztunk, akivel nagyrészt frontálisan, illetve brainstorming jelleggel elemeztük az aktuálisan „terítéken lévő” módszereket, melyeket néhány feladat keretében általában mi magunk is kipróbálhattunk.

A tanult módszerek jelentős részét már ismertem, mégis szolgált innovációval számomra is a kurzus. Nagyon tetszett például az a szóbeli kommunikációt fejlesztő gyakorlat, ahol a diákoknak kis csoportokban kell megtervezniük egy szökést a börtönből, néhány előzetesen a börtöni élettel kapcsolatban megadott paraméter ismeretében. A teljes csoportnak végül közösen kell eldöntenie, hogy a kisebb csoportokban megalkotott tervek közül melyik az, amelyik a legnagyobb valószínűséggel vezet sikeres kijutáshoz.

Ezen kívül azzal is foglalkoztunk, hogy néhány „elavult” módszert – mint például a tollbamondás vagy a szótárazás – hogyan lehet megújítani, játékosítani, a diákok számára élvezhető és kihívást jelentő feladattá tenni úgy, hogy mindeközben az eredeti fejlesztő célját is elérje a gyakorlat. Ugyanígy örök kérdés a nyelvtan tanításának módja és mértéke, melyhez szintén megismerkedhettünk néhány kreatív megoldással a kurzuson.

Természetesen egy 21. századi módszertani kurzusból nem maradhattak ki a különböző digitális tartalmakra épülő gyakorlatok és az IKT-eszközökkel megvalósított feladatok sem. Ennek keretében elemeztük, hogy hogyan tudunk a lehető leghatékonyabban beépíteni és feldolgozni videós és zenés tartalmakat, illetőleg olyan online felületekkel ismerkedtünk meg, melyeken különböző játékos, interaktív tartalmakat fejleszthetünk ki a diákjaink számára, vagy akár gyakorló feladatsorokat, dolgozatokat is összeállíthatunk, melyeket a diákok tabletek, okostelefonok vagy számítógépek segítségével oldhatnak meg.

Kifejezetten hasznosnak találtam azt is, hogy szóba kerültek a különféle intelligenciatípusok, illetve tanulási típusok is, hiszen a differenciálás szintén elengedhetetlen a modern óratervezés során. Minden diáknak (és természetesen a tanároknak is) más-más területen vannak erősségeik, melyekre építeni lehet és gyengeségeik, melyek fejlesztésre szorulnak. Tetszett, hogy arra bátorítottak minket, hogy a többféle intelligenciatípussal a diákjainkat is megismertessük, hiszen az önismeretük fejlődése által az önbizalmuk és a tanulási hatékonyságuk is megnő. Ehhez egy egyszerű, gyorsan elvégezhető tesztet is kézhez kaptunk, melyet a saját óráimon én is használni fogok.

A kurzuson tárgyalt módszerek, kérdés- és problémakörök kapcsán lehetőségünk nyílt arra is, hogy saját tapasztalatainkat, kipróbált gyakorlatainkat is megoszthassuk egymással. Mindkét héten remek kurzustársakkal dolgozhattam így rengeteg inspirációt gyűjtöttem tőlük is.

Az iskola a kurzusidőn kívül szervezett három idegenvezetéssel egybekötött kulturális programot, melyek keretében először a jelenlegi fővárost, Vallettát, majd a régi fővárost Mdinát, végül pedig Gozo szigetét látogattam meg. Két idegenvezető kalauzolt minket, akik mindketten nyugdíjas máltai tanárok voltak és szívesen osztották meg velünk tudásukat a máltai kultúráról és történelemről.

Az Erasmus kurzusok fantasztikus előnye, hogy lehetővé teszik a tanárok közti internacionális kapcsolatok kialakulását, melynek velejárójaként iskolák közötti együttműködések, cserediák-programok, diák Erasmus-utak is megszervezésre kerülhetnek. Ezen a kurzuson a második héten néhány főt leszámítva cserélődött ugyan a csoport összetétele, de így is sikerült olyan kapcsolatokra szert tenni, melynek köszönhetően várhatóan tovább bővülhet majd az iskola internacionális kapcsolatainak és együttműködéseinek a száma.

Ezúton is köszönöm a lehetőséget, hogy részt vehettem ezen a kurzuson!