2024. május 3-12. között Helsinkiben vettem részt Erasmus kurzuson.
A finn oktatásról mindannyian tudunk, hallottunk valamit, ezt szerettem volna közelebbről megismerni. Az Outdoor learning, azaz Tantermen kívüli oktatás, című kurzust választottam, mivel ennek tematikája számos gyakorlati elemet tartalmazott.
Az Outdoor learning többféle formában megjelenhet: egy külső helyszínen vagy szabadban tartott tanóra, egy könyvtárban vagy múzeumban végzett kutatás, megfigyelések, mérések a természetben vagy az épített környezetben, mind ebbe a körbe tartoznak. Ugyanolyan gondos tervezést (helyszín, közlekedés, feladatok, értékelés) igényelnek, mint más tanórák. Természetes munkaformája a csapatmunka, ezáltal nem csak szaktárgyi, de kommunikációs, szociális készségeket is nagy mértékben fejleszti. A mozgás és környezet pedig fizikai és mentális erőnlétünket, jóllétünket erősíti.
Mindezen elmélethez teljes mértékben alkalmazkodott kurzusunk.
Helsinki büszkesége a 2018-ben átadott Oodi könyvtár, rendezvény központ és közösségi tér. Képzésünk két napjának is helyet adott. Rácsodálkozhattunk a könyveket szállító robotokra, a rendelkezésre álló 3d-s nyomtatókra, vágó és varró gépekre és számtalan olyan eszközre, ami segíthet az alkotásban. Ugyanitt kisebb termek foglalhatók le a szükséges eszközökkel munkára, játékra, főzésre, hangfelvételre…. Mirjami, a képzőnk, változatos feladatokat állított össze számunkra, melyet csapatban, telefonos applikáció irányításával valósítottunk meg. Több múzeumba is ellátogattunk a képzés során, melyek mindegyike várja az iskolás csoportokat múzeumi foglalkozásokkal és a családokat is külön számukra kialakított programokkal, terekkel (pl.nagymama szoba:). Azt érezhettük, hogy az intézmények mindenhol a gyermek, a tanulás érdekeit tartják szem előtt. Céljuk, hogy minél többen bejöjjenek, használják az összegyűjtött, kiállított anyagot, segítve ezzel a családokat és a tanárokat is.
Nagy élmény volt a Mastikamma szigeten végzett “terepgyakorlat”. Különböző játékokba építve kis feladatokat oldottunk meg, miközben arra is figyeltünk, hogyan hat ránk az erdő, a természet, hogyan tudjuk ezt magunk is irányítani. Fontos az érzékeinkre, érzéseinkre is odafigyelni, erre időt fordítani.
Örülök, hogy ezt a kurzust választottam és képzőm és csoportom segítségével a gyakorlatban megtapasztalhattam, mit is jelent az outdoor learning.
Helsinkiről sokan azt mondják, hogy kevés látnivaló van. Ha klasszikus műemlékeket keresünk akkor valóban, a Szenátor tér épületei és az Uspenskij székesegyházon kívül nem igen tudunk mást felsorolni. Én éppen azzal a kíváncsisággal utaztam ki, hogy megfigyeljem, ami más, ami jellegzetesen finn. Alvar Alto nyomdokain elindult finn építészet és formatervezés számtalan esetben késztetett rácsodálkozásra: az Oodi, a Kiasma múzeum, a Sziklatemplom, a csendkápolna, köztéri szobrok.
Helsinkiben a közlekedés nagyon egyszerű, mert a villamos, busz, metró- és vonathálózat, a jegyek, bérletek rendszere mind-mind felhasználó központú.
Helsinki igazi szépségét a tenger és a sok-sok sziget adja. Suomi (jelentése Finnország) erőd szigete volt az elsö napi élményem. Májusi 10 fokos hidegben, de szikrázó napsütésben barangoltam be a szigetet. Az erődöt, mely leginkább a komáromi erődre hasonlít, a svédek kezdték építeni az 1600-as években, fontos védelmi szerepet töltött be, később az oroszok kezére került, tükrözi a finn történelem nagy korszakait, eseményeit. A jelölt útvonalon templomot, ágyukat, tengeralattjárót, a katonai vezérkar épületeit és a ” király lépcsőét” is megtaláljuk. Érdemes azonban sok helyen letérni, az egész sziget alatt kiépített katakombákba besurranni vagy elcsábulni a partok felé a végtelen tenger és az apró szigetek látványában gyönyörködve pihenni, feltöltekezni.
A kurzus és a kirándulás sok új tapasztalatot adott nekem. Különösen hasznos volt a kiváló nemzetközi csapatban, spanyol, olasz, horvát és német kollégákkal együttműködni, jó gyakorlatainkat megosztani egymással, új kapcsolatokat létesíteni.
Sztojcsevné Fekete Mária