Július végén két hétre elutaztam Írország fővárosába, Dublin-ba, hogy részt vegyek két tanári kurzuson az Erasmus+ keretein belül. Az Európai Unió más tagországaiból is érkeztek tanárok, így megismerhettem és tapasztalatokat cserélhettem olasz, portugál, spanyol, osztrák, német, cseh, szlovén, lengyel, és izlandi kollégákkal. Az első héten Intensive English Language and Culture és a második héten a Soft Skills for Strong Teachers című kurzusokon vettem részt.
A két kurzus szemlélete és a tematikája egymással összefüggött. Az első héten az angol tanulás közben megismerkedtem a drámajátékon alapuló élmények nevelő, fejlesztő lehetőségeivel, a cselekvésen alapuló tapasztalati tanulással. A mobilitás során játékos páros vagy csoportos gyakorlati feladatokon keresztül ismertem meg azok kivitelezését a tervezéstől az értékelésig. Megtanultam, hogy az egyes feladatokat milyen fejlesztési célok elérésére lehet használni, hogyan lehet az életkor és a csoportfejlődés szintjéhez igazítani és mikor érdemes alkalmazni őket. A mobilitás során fejlődtek az élménypedagógiai módszerek alkalmazásával kapcsolatos valamint a nyelvi és kommunikációs kompetenciáim, nyitottá váltam új módszertani megoldások kipróbálásra és alkalmazására, erősödött a pozitív gondolkodásom.
A második heti kurzuson olyan készségekkel foglalkoztunk és fejlesztettük közösen, melyek segítenek a mai világban megállni tanárként a helyünket. Ilyen a hatékony, asszertív kommunikáció és az aktív hallgatás technikája, a kreatív problémamegoldás, a vezetői szerep és/vagy alkalmazkodás hasznossága csapatmunkában, valamint a pozitív hozzáállás átkeretezéssel. Útmutatót kaptam saját munkám eredményességének növelésére több területen is, mit az érzelmi életünk pozitív befolyásolása, a tanulói lelki válságok és konfliktusok kezelése vagy az iskolai közösségépítés.
A délelőtti tanulás mellett azért jutott bőven időnk az ír kultúra megismerésére is. A csoporttal egy foglalkozás keretében közösen látogattunk el az EPIC múzeumba. A Little museum-ban Dublin történelmének közelmúltjából láthattam érdekes relikviákat és egy külön termet szentelnek a U2 zenekar történetének. Szervezett túrákon is részt vehettem, ahol Dublin belvárosába tettünk egy vezetett sétát és egymásik alkalommal busszal kirándultunk a Wicklow-i hegyek közé Glendalough-ba. Hétvégén vonattal Greystones és Bray tengerpartjára is eljutottam, ahol a Brit Királyi tengerészet tartott látványos légibemutatót. Jártam a Phoenix Parkban és az állatkertben valamint a Botanic Gardenben is. Szinte minden napra jutott egy múzeum vagy nevezetesség meglátogatása. Kells titkához már nem csak az ismert animációs film segítségével, hanem a Trinity College Book of Kells kiállításán is közelebb kerülhettem. A St Patrick Cathedral-ban egy New Yersey-ből érkezett kórus szolgált és tette még varázslatosabbá az esti imádságot.
A tanult módszereket és a megszerzett tapasztalatokat bemutatók keretében osztom meg itthon kollégáimmal. A nevelőtestületünkben közösen végzett feladatokban (csapatépítés, kiégés kezelése stb.) látom leginkább előnyeit. Úgy gondolom a tevékenységközpontú, tapasztalati tanulás nemcsak élményszerű, de célszerű lenne alkalmazni is az ismeretek átadására és elmélyítésére az iskolában. Azt tapasztaltam, hogy a fejlődési vágy és nyitottság, az együttműködésre és megújulásra való készség fontos a diákok és a mi jövőnk szempontjából is.
Összességében ez a két hét nagy hatással volt a nyelvi és személyes szakmai fejlődésemre. Hasznos tapasztalatokkal, rengeteg ötlettel és tervekkel tértem haza az Erasmus+ programnak köszönhetően.