Oktatás a 21. században – az iskolák újragondolása gyermekeink jövőjéért
A 2019-es Erasmus+ pályázatunk során igyekeztem olyan kurzust választani, amely lehetővé teszi többféle módszer átgondolását, összehasonlítását. Választásom ezért a Twin English Center Dublin által szervezett „Educating for the 21st Century – re-imagining our schools for our children’s future” kurzusra esett.
Bár szívesen mentem volna Angliába angol nyelvű kurzusra, a brexit után ez nem volt megvalósítható. Dublini oktatóink azonban kiváló angolsággal vezették a tanfolyamokat és mutatták be a jellegzetes nyelvi különbségeket is, amelyeket természetesen a boltokban, a közlekedésben vagy akár a szálláshelyen is megtapasztalhattunk. A tanfolyam szerkezete, anyagai, online gyakorló oldalai pedig megegyeztek a londoni központéval.
Két oktatónk volt a két hét során. Sajnos a Covid miatt az első héten összevonásra került sor, így viszont egy nagyon színes 20 fős társaság dolgozott együtt. Spanyol, olasz, lengyel, cseh, szlovák és köztük több magyar kolléga is. Ezen a héten számos az oktatást segítő digitális applikációval ismerkedtünk meg. Oktatónk Ben, fiatal kora ellenére is sok tapasztalattal rendelkező, igazi tanáregyéniség. Született dublini, mellesleg történelem tanár is. Sok-sok színes történettel, utalással tette szórakoztatóvá számunkra a tanulást és segítette megismerni a digitális technikán túl az ír történelmet és a dublini mentalitást. Az applikációkat a gyakorlatban próbáltuk ki: kvízeket, szavazást, online brainstormingot szerkesztettünk; feladat- illetve olvasmánylistát osztottunk meg egymással; videót készítettünk és posztoltunk a választott témákban.
A következő héten ketté vált a csapat, 6 fővel folyt a közös gondolkodás. Ez sokkal több lehetőséget adott a tapasztalatcserére. Témáink között szerepelt a projekt alapú oktatás, kéttannyelvű oktatás, kritikus gondolkodás, autonóm vagy önálló tanulás támogatása. Ebben a csoportban magyar kollégákon kívül cseh és lengyel társaink voltak, akik eléggé hasonló oktatási rendszerrel és tapasztalatokkal rendelkeztek.
A tanfolyamot lezáró Certificate kiérdemléséhez mindannyian egyéni tervet készítetünk egy saját szaktárgyi egység CLIL-es (kéttannyelvű) feldolgozásához, továbbá egy projekt tervét, megvalósításának ütemezését kellett kidolgoznunk PBL készségeink bizonyítására. Ezeket az anyagokat ismertettük, majd megbeszéltük a csoporttal közösen.
A nyelviskola a délutánokra kulturális programokat szervezett, ahová a csoport többnyire együtt látogatott el, de lehetőség volt saját érdeklődésnek megfelelően önálló programot is kialakítani.
Dublin egy nagyon izgalmas, színes város sok-sok diákkal és külföldivel. A két hét során folyamatosan új oldalát ismertem meg. A számtalan program közül a számomra legkedvesebbeket említem csak. Ilyen volt
- a Riverdance előadás megtekintése a Gaiety Theatre-ben,
- a Van Gogh Exhibition – An Immersive Journey, ahol a mesterséges intelligencia segítségével életre keltek Van Gogh gyönyörű festményei,
- az EPIC Museum – az ír emigrációs múzeum, amely bemutatta a világszerte élő ír kivándorlók összetartását és hatását a világra
- a Chester Beety Library, amelynek csodálatos gyűjteménye van a világ különböző vallásainak szent könyveiből, kódexeiből, tekercseiből. Mindezt gyönyörű kiállítással mutatják be.
- hétvégi utazás Glendalough monastic city-be, a varázslatos természeti környezetben található ősi (6., 10., 12. századi) szerzetes településre
Mindez a sok program sok-sok utazást jelentett, különösen hogy a külvárosban laktam egy családnál. Azonban nem bántam meg, hiszen így a mindennapi életbe is beleláttam, s bizony mondhatom, hogy az energiával sokkal jobban spórolnak, pedig jó körülmények között élnek.
Az utazáshoz leginkább az emeletes dublini buszt használtam 🙂 , de a Luas (villamos) és a Dart (HÉV szerű környékbeli vonat) is elérhető volt a Dublin Visitor Leap Card megvásárlása után.
A dublinban töltött két hét valóban megújulást jelentett számomra, az ott szerzett tapasztalatok továbbadásával igyekszem gazdagítani itthoni környezetemet.