2108 júliusában Erasmus pályázat keretében kéthetes továbbképzésre utaztam Angliába. Először vettem részt ilyen jellegű képzésen, így nem igazán tudtam, mire számíthatok, de az igazán szép és hangulatos dél-angliai Exterben eltöltött két hét nagy élmény volt számomra.
A repülő, busz, majd vonat út végén házigazdám, Joy várt az állomáson, a klasszikus angol sorházban pedig három lakótársam, egy spanyol és két francia tanárnő. Mindannyian nagyon nyitottak, így már az első vacsora és a következő napok is vidám hangulatban teltek ebben a nemzetközi légkörben.
Exeter kb. 130 000 lakosú dél-angliai kisváros, gyönyörű katedrálissal, jó nevű egyetemmel és komoly oktatási hagyományokkal. A távolságok nem nagyok. Bár autóbusz bérletet is kaptunk, nagyon sokszor gyalog tettük meg az utat a szállástól az iskoláig. Az angol diákok ekkor még szintén iskolába jártak, így reggelente több iskolába igyekvő egyenruhás kis csoportot láttunk. Rengeteget sétáltunk a belvárosban, így ismertük meg a város nevezetességeit.
Az International Project Centre komoly múltú, rendkívül jól szervezett oktatási intézmény kiváló tanárokkal. Az épület az Exe folyóra néz, a kikötő felett áll. Ebben a két hétben négy csoportban folyt itt az oktatás a spanyol, francia, olasz, német, cseh, észt és közöttük három magyar tanár számára.
A CLIL, azaz Content and Language Integrated Learning, kurzust azért választottam, mert általános nyelvi készségeim fejlesztésén túl, szerettem volna szaknyelvi és módszertani tárházamat is bővíteni. Ezt a képzést elsősorban olyan tanároknak szánják, akik tantárgyukat idegen nyelven tanítják, így együtt kell a diákoknak átadni a tantárgyi és nyelvi ismereteket. Nagyon fontos tehát, hogy az anyag könnyen feldolgozható, könnyen megjegyezhető formában kerüljön a diákok elé. Angliában ezeknek a módszereknek már komoly irodalma van. Tanárunk Esther Tomas pedig kiváló érzékkel adta át nekünk tapasztalatait. Különösen érdekes volt számomra, hogy a teljesen nemzetközi csoport szaktárgyilag is vegyes összetételű volt, különböző iskola típusokból.
Az órák közti szünetek, a parkban piknik szerűen elköltött ebéd, a délutáni közös programok és az iskola által szervezett remek kirándulások mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy ismeretségeket, barátságokat köthessünk és sok-sok benyomással gazdagodjunk. Nem csak az angol oktatási rendszerről, de a spanyol, olasz vagy akár lengyel helyzetről is képet alkothattunk. Az elsajátított módszerekről egy mikrotanítás keretében tettünk tanúbizonyságot.
A nagyon intenzív két hét után csodálatos élményekkel, tapasztalatokkal indultunk haza, melyeket igyekszem kollégáimmal itthon is megosztani.